Länge sedan

Nu var det många dagar sedan det hände något här.. Då läste jag ändå ut sista Twilightboken i lördags.. Jaja!

Lördag: Agilitytävling med mamma och hundarna.
Söndag: Hemresa. Middag och film med Johanna och Dollar hemma hos oss.
Måndag: Skolan drog igång igen och våren lyste med sin närvaro. Tillbaka på friskis! :D
Tisdag: Dagens temperaturtopp låg på 8,7 plus. Våffelmiddag hemma hos Karin på kvällen.

På återseende..

"Hej du har kommit till Ylvas mobil. Jag är fängslad i en värld av varulvar och vampyrer och kan tyvärr inte svara just nu. Tala in något efter pipet så kanske jag ringer upp dig, om jag någonsin kommer tillbaka.. PIP"

Jag skulle nog vara en varulv om jag var med i Twilight. Jag skulle vara Leah, den sura, ensamma bitchen. Ännu lite roligare är det ju faktiskt att mitt namn betyder Varghona :) Min manliga motsvarighet är Ulf, men det är ju inte lika fint som Ylva :P Vi vargar har föresten namnsdag den 11:e april så glöm inte att gratta mig då :P

Mina två beroenden


Linkin Parks låt Leave out all the Rest som tydligen var med i första Twilight-fílmen. Det måste jag kolla när filmen kommer ut på DVD i slutet av April. För det är ju ett måste att köpa.

Började läsa sista boken, så länge vi båda andas (Breaking Dawn), igårkväll och har redan tagit mig igenom 160 sidor.. Fan de är verkligen beroendeframkallande. Ser fram emot film no 2 i höst! :D

Mitt andra beroende är ju såklart Linkin Park då. Lyssnar på dem varje dag till och från praktiken och tröttnar aldrig.

Ännu ett C!

Fick höra av söta Johanna idag att resultaten från omtentan kommit idag. Vågade mig in och kolla nu och det var ju inget att oroa sig för. Jag håller rak kurs och rävar in ännu ett C. Nu ska jag bara ta tag i Jalla-reportaget och räva in ett C i nyhetsbild också, eller bättre kanske?

Idag var det inte mycket att göra på praktiken. Skulle egentligen ha följt med ut på ett jobb om den här kyckling-glasgrejen men journalisten lyckades inte få någon att ställa upp. Det är en extra barriär när man säger att man kommer från TV. Folk har tillräckligt svårt att ställa upp på stillbild, rörlig bild är hemsk tydligen. Själv föredrar jag rörligt på mig själv faktiskt.. Imorgon hoppas vi på att det blir lite mer att göra och på fredag ska jag jobba ännu en kväll.


Printscreen från Ladok

Asgarv


Man ser en hel del roliga reg-plåtar ibland. Denna såg jag en dag förra veckan när jag skulle köpa lunch. ASG = Asgarv

Fabriksbrand

  

Idag har varit en spännande dag på schemat. På förmiddagen sprang jag runt lite med en kamera och filmade på redaktionen. Det är så nära de låter mig komma :) Fick prova att köra med den på axeln och jädrar vad tungt. Först var det lättare än jag trodde, men när man väl tog ned den så värkte det. Men måste verkligen stå bredbent för att få en stadig bild. Sen satte jag mig och redigerade det jag filmat. Det var ju inga vettiga bilder så det var inte så kul, men hittade på något värdelöst. Plötsligt schvisar min handledare Anders förbi utanför och säger i farten att vi ska ut och att det är bråttom. Springer iväg med min kopp choklad för att ta på mig. Rena turen att jag inte skvimpar ut allt på kläderna. Andera körde som en biltjuv på väg mot Norra Bro där en fabriksbrand var i full gång. Jag åker där rätt mycket eftersom det är på vägen till ridhuset där vi har agilityträningar. Men vi blir stoppade av polis eftersom det är explosionsrisk. Så då provar vi att komma från andra hållet och då går det vägen. Men såg inte så mycket eld, men det var ordentligt med svart rök. De andra lyckas inte skicka hem en mobilbild till webben så det får jag göra. Den går nu att se på svt.se/tvarsnytt. Den ligger som bild innan man sätter igång klippet. Ingen direkt höjdarbild, man blir inte så inspirerad när man står med en mobilkamera :) Men jag såg snygga nyhetsbilder överallt och önskade att jag hade min systemkamera med mig..

Imorgon blir det kvällpass mellan 16:00-23:15. Då ska jag få vara med när de sänder "Eftersnack".

Gran Torino


Ikväll var jag med morsan och farsan på bio. Det blev såklart Clintans nya, Gran Torino. Fasen vad bra den var, en av hans bästa. Samtidigt som den var tragisk, spännande och så, så var den även jävligt rolig. Jag skrattade varje gång åt Clintans karaktärs dova morrningar och hans humör. Helt klart sevärd :) Förmodligen den enda höjdpunkten på min helg.

Landskapskunskap

Jag har alltid tyckt att det är väldigt kul med landskap. Någon mer som har landskapssköldar på väggen hemma? Här i Örebro har vi tre, Småland, Dalarna och Västmanland. Dem har vi fått av mormor för flera år sedan. Hur som helst, idag fick mamma hem en jättefin bok om landskapen. Till texten fanns en illustrerad bild med varje sköld, djur och blomma. Vart tvungen att fota av Närkes och Medelpads eftersom de är "mina" landskap och för att alla bilderna var så fina. Hade först tänkt scanna in dem, men kom på att det hade varit att bryta mot uppehovsrätten, så istället fotograferade jag av boken. Kan väl tillägga att den är skriven av Clara Nevéus och illustrerad av Vladimir A. Sagerlund. Sen kan jag tillägga att jag tycker detta är kul och intressant, men det blir lite mycket ibland. I slutet av boken är det uppradat en massa andra landskapsgrejer, så som svamp, äpplen och grundämnen. Sen har varje landskap en egen fågel också, men det blir lite dumt eftersom vissa har en fågel som djur och ja..


Närke - Hasselmusen och gullvivan


Medelpad - Skogsharen och granen

Bilder från söndag


I söndags var jag och Urax ut till Karlslund. Medan han kutade runt på de stora fälten så passade jag på att knäppa kort som en galning. Jag har verkligen bytt tele mot vidvinkel på sistone och för första gången fotade jag hund med 18 mm brännvidd. Det blev en del riktigt fina bilder tycker jag ändå!

Ta en kik vettja :)

Liten, skrikig och envis

Ikväll ska jag berätta en liten berättelse om mig som snorunge. Mamma berättade den ikväll och jag kommer själv inte ihåg, men kan helt klart se det hela framför mig. De som kände mig som liten kan bekräfta att jag var en liten tjurig snorunge som skrek och aldrig gav sig. Lite stämmer det väl än, men det har verkligen trappats ned med åren. Detta är alltså Åke och jag i ett nötskal.

Så här var det:
Min bror Åke var på hörselkontroll på barnavårdscentralen som 4-åring. Av någon anledning var läkaren/sköterskan (kommer inte ihåg vilket) lite virrig och kallade Åke för Erik (Ett av hans andranamn). Åke vart alldeles förvirrad så att han inte kunde koncentrera sig på vad han skulle göra. Detta resulterade i att han fick komma tillbaka och göra fler test fast det inte var något fel på hans hörsel. Ska påpeka att mina föräldrar rättade henne flera gånger men hon fortsatte kalla honom Erik.

Så vidare till lilla Ylva då. Jag blev varken kallad Maj eller Birgitta trots att det var samma kvinna som var med. Men när hon skulle sätta på mig ett på hörlurar så började jag självklart att skrika, jag totalvägrade. Hon lyckades inte få på mig dem utan skickade hem mamma och mig och bad mamma komma tillbaka vid ett annat tillfälle. Sen ville hon att mamma skulle prata med mig om det innan vi kom tillbaka. Så då gjorde mamma det. Men jag totalvägrade och sa att nej det tänker jag faan inte (fast utan svordommar, var ju 4) Mamma envisades en stund men självklart vann jag. Mamma fick ringa och säga att vi inte skulle komma för jag vägrade ha på mig lurarna. Läkaren/sköterskan (vad det nu var) började ju såklart proppsa på att vi måste komma. Men såklart vann jag i slutändan.

Ja, jag var envis som en röö gris som liten, även nu men kanske inte riktigt lika mycket som då. Men det är verkligen typiskt för mig och Åke, jag envis och han förvirrad :P Inget illa menat brorsan :)

Första dagen slut

Här kommer ännu en kort uppdatering från mig. Är hemma från SVT nu. Dagen har verkligen gått fort, och det är ju ett tecken på att man ändå haft lite att göra. Fick sms från Johanna att hon blivit satt på ett jobb direkt och gissar att de flesta i min klass som är på tidning också fått jobb redan idag. Själv har jag mest fått följa med och kolla hur de arbetar och ställt frågor. Fotografen jag har varit med idag var verkligen trevlig och såg alltid till att jag hängde med på vad han gjorde. Imorgon blir det en annan och resten av veckan ska jag gå med min handledare. Har faktiskt lärt mig en hel del idag! På eftermiddagen blev det att vi gick iväg till ett ställe och filmade mer på samma grej som på förmiddagen. Sen satt jag med medan de redigerade. Det var rätt kul att se hur snabbt det gick. Segade ihop lite i slutet, men grovjobbet gick fort. I skolan analyserade vi lite mycket och ändrade om trehundra gånger. Idag hade fotografen redan en tanke när han satte sig med redigeringen. Man har mycket att lära!

Nu blir det mat :) Imorgon börjar jag 9:45, skönt med sovmorgon.

Liten uppdatering

Har just kommit in. Vi var ut till rosta, jag, en fotograf och en journalist. Där intervjuvade vi en man från El Salvador. Journalisten var faktiskt en praktikant från Miun! Hon läser sitt andra år nu och är här på långpraktiken, vilket sammanträffande.

Vi gick runt och filmade lite här på redaktionen innan, så jag fick känna lite på kameran. Det är ju inte direkt så de låter mig filma när de är på jobb, så duktig är jag ju inte. Kamerorna väger typ 10 kg och dem ska man få ha på axeln! Stativen väger visst också 10 kg!

Jaja, nu ska jag kila iväg på lunch :)

Första dagen!

Så var man här på SVT då, spännande! Än så länge har jag fått en liten rundtur, varit med på morgonmötet och en av redigerarna/fotograferna har visat mig lite hur Avid fungerar. Lite annorlunda än final cut. Ska följa med ut på ett jobb sen och se hur de jobbar!

Våren ÄR påväg







Om att prata om sig själv

Jag har alltid haft svårt att prata med folk, att skapa konversation. Därför funkar jag lätt ihop med folk som själva har lätt att prata och framför allt dem som har lätt att prata och berätta om sig själva. Själv är jag bättre på att bara lyssna. Såhär på en blogg har jag nog lättare att öppna mig får jag väl säga. Kom att tänka på detta igår efter den trevliga konversationen med den fulla killen på tåget. Han var en sådan som gärna berättade om sig själv och sina upplevelser. Kom på i efterhand att jag inte sa mycket om mig. Det är något jag måste bli bättre på, för det hänger ju ihop med att starta en trevlig konversation, inte sant? Mitt problem är att jag själv finner mig så ointressant! Jag är bara 19 år gammal och har inte hunnit med mycket i livet. Jag har inte sett mycket av världen och inte upplevt en massa intressanta saker. Som alla andra har, tycker jag.

Så detta är något jag ska jobba på. Första veckan på programmet fick vi ju höra att vi skulle träffa fem nya människor om dagen. Jag ligger rätt mycket efter, om man säger så :P

Mitt nya mantra (från och med idag): TA MERA PLATS!