Jag har bakat, också..


- Bara en mamma, snälla!!

Veckans rätt

Min blogg har verkligen ett periodinnehåll. Just nu är det MAT som står på agendan tydligen. Anyway, idag har jag gjort veckans nya rätt, Laxpytt. En riktigt kul rätt att göra faktiskt, och gott blev det också! Får 4/5 stjärnor av mig!

v. 6: Fransk Bondomelett
v. 7: Tomat- och paprikasoppa med mozzarella
v. 8: Laxpytt

Nästa vecka tror jag det blir något med couscous :)




In the making :) Provade mina två nya stekpannor från IKEA. Den lilla är asnice!


IKEA-shopping

Imorse ringde Ana och frågade om jag skulle med ut till Birsta. Så det blev en hel eftermiddag därute typ, tiden flyger ju iväg ibland. Vi började med Coop och systemet. Sen tog vi IKEA där jag var ute efter en ny stekpanna. Ut kom jag med inte mindre än TVÅ stekpannor, 8 st trägalgar och den här fina brickan som jag sett HÄR (Karin pluggar också här på MIUN) innan. Äter så mycket i sängen numera och då är det bra att ha en bricka tycker jag! Dessutom är den snygg :)

Sen blev det också en sväng in på Birsta city där jag handlade lite smink och sen käkade vi asiatiskt. Nudlar och kyckling tog jag, riktigt gott!


Smått beroende?

Men nu börjar jag känna mig rätt så nöjd. Ska nog skriva ut snart, antingen om jag orkar i helgen, eller på måndag under lunchen. Som synes är det rätt mycket som hänt.

Jag kände igår att jag börjar känna mig lite som Bree van de Kamp. Tänker bara på mat och recept just nu och har ju dessutom grovstädat lägenheten nyss. Rött hår har jag också. Tur att man fortfarande har en massa skit liggande överallt :)


Innehållsförteckning, Receptsida och Pärmrygg inlyft i nedre högra hörnet.

Bokrea

Det har blivit lite dåligt med bloggande nu, grejen är att jag har haft en hel del saker jag tänkt blogga om, men inte kommit till skott.

Idag efter plugget drog jag upp på stan för att köpa lite färgat papper till min receptpärm. Passade på att gå in på Åhlens och kolla bokrean. Har fått hem lite reklam så man hade ju kollat lite vad som fanns och så. Kom ut med en roman, en kokbok och sen boken "Alla får ligga". Vad ska jag säga, jag tyckte den kunde vara intressant att läsa. Är för övrigt kass på att flörta och ragga, så det kan ju inte direkt skada, ey?

Det var lite roligt att både Åhlens och Bokia har den på rea, men på nätet finns den inte på rean. Säger ju allt om hur hysh-pysh det är för folk. Samma sak gäller väl sexleksaker? Undrar hur vanligt det är att folk faktiskt köper det i affär åt sig själva? Antingen köper man nog som present åt någon eller så beställer man från nätet, eller vad tror ni?

Tittade även in på apoteket och fyllde på mitt Neutrogena-förråd. Älskar ansiktstvätten, lukten påminner mig om farmor. Mitt nya register till receptpärmen blev jag väldigt nöjd med!


Riktigt kul!

Bah vad roligt det var att sitta och pilla med mina recept i InDesign. Här kommer ett litet smakprov på hur det ser ut än så länge, ska nog skriva ut imorgon i skolan.


Den här ska sitta på pärmryggen


Innehållsförteckning. Sen ska det även sitta små färgrutor innan varje kategori. Men de ska jag klippa ut från färgat papper och klistra dit. Sen kommer kategorierna ha flikar i samma färgpapper.


Detta ska jag äta idag. Riktigt god gryta som jag bjöd Ana och Maria på när de var här. Dessutom är det typ min pappas absoluta favoriträtt. Av mig har den fått 3/5 stjärnor som synes. Det har smugit sig in ett fel. Egentigen ska grytan ätas med haricot verts, men vi brukar köra på broccoli.

Grovstädning

Ni anar inte vilken fräsch lägenhet jag har nu? I måndagskväll när jag kommit hem från Örebro satte jag igång. Det var planerat sedan förra veckan eftersom jag trodde att Urax hade loppor. Nu är jag dock inte så säker längre, efter att ha läst på lite. Borde förstås ha gjort det från början.. Anyway. Hade tvättstuga mellan 20-02 på kvällen/natten. Tvättade alla mattor, hundpläden och dörrmattan i badkaret och stoppade in det i torkskåpet. Maskintvättade lakan, sängöverkast, kuddfordral, madrassfodral, hundleksakerna, alla fleecefiltar och fåtöljöverdraget. Ni anar inte hur mycket hår som kom fram av detta. Framför allt ur pläden.

Sen dammsög jag hela lägenheten och våttorkade MED kemikalier (har microfiberduk så egentligen behövs det inte). Torkade även av golvlisterna som var rätt smutsiga. Urax leksaker blev verkligen fräschare. Han är en hund som gillar att snutta och därför har två av hans leksaker blivit väldigt smutsiga med åren.

I tvättstugan var det någon som hade lyckats ha sönder glaset i den snabbare av de två maskinerna. Typiskt..




De blev inte helt rena, men så som gubben ser ut i mitten, så såg den ut all over innan.

Receptboken

Nu har jag suttit och re-designat min receptpärm. Det ska in lite nya recept också. Det är riktigt roligt :) ska samla alla mina godaste recept, än är de inte så många men de ska bli fler! Ska verkligen försöka prova något nytt en gång i veckan. Vecka 6 var det Fransk bondomelett. Vecka 7 gjorde vi en ny tomat- och paprikasoppa hemma som jag hittade i senaste Buffé. Receptet finns nedan. Den var riktigt god! Den här veckan ska jag nog prova en laxpytt som jag har i min receptpärm redan, men som jag inte kommit för att pröva.


Snökaos?

Min Örebrohelg skulle ju såklart klaffa perfekt med snökaoset över hela landet. Jag är mycket glad att jag bokade hemresan idag istället för igår, för då hade jag bokat ett sent tåg och kanske inte kommit hela vägen hem innan natten.

 Vi blev 5 timmar sena till Sundsvall
 4 av de timmarna spenderades på olika stationer (1 i Örebro, 3 i Gävle)
 Det var äckligt kallt
 Mina fötter frös sönder
 Jag hann bli riktigt hungrig
 En olycka i upplands-väsby gjorde att X2000 från Stockholm blev apsent, det räckte inte med vädret
 Man som frågade saker men inte trodde på svaren som jag och en annan kvinna gav (vilket ledde till att han missade tåget, pucko!)
 Folk som gnäller på SJ
 Banverket

 Jag kom hela vägen hem
 När man väl satt på tågen så gick det som smort
 Urax sov som en stock på X:et
 Trevlig tågpersonal
 Tåg i Bergslagen hade mindre förseningar
 SJ har bättre service (de tänkte betala hotellrum för en kvinna på X:et för att hon inte skulle komma fram)
 Bra kommunikation mellan de olika tågföretagen


Lovikavantar passar perfekt på fötterna när de är kalla. Varmt och härligt!

Jag tyckte ändå att det gick rätt smidigt hem, man hade ju väntat sig problem. Lite drygt att sitta timme in och timme ut i Gävle när de hela tiden sköt fram ankomsttiden när det började närma sig.. Men inte mycket att göra åt!


Någon hade haft tråkigt på Tåg i Bergslagen-tåget jag satt på.


Kärt barn har många namn,..

..eller hur var det nu? Försökte sammanställa alla smeknamn vi har på hundarna. Har säkert missat några gamla som jag inte kommer ihåg. Det är lite roligt, vad får man alla namnen ifrån? Och stackars hundarna om inte annat :P


Vi trotsar vädret!

Snöstormen härjar över landet, men jag och Madde trotsar skiten ändå. Men är ju inte i Örebro varje lördag.
Kvällens look, men.. med eller utan brillorna? Fan vad coola de är.

Update: Vi hade roligt, var väldigt mycket folk ute! Men glasögonen får stanna hemma nästa gång. En snubbe tog av mig dem och tänkte inte ge tillbaka dem (på skämt) och jag blev riktigt förbannad. Sen var det ju det här med armbågar också.. Man är så mycket räddare om dem när man betalat för dem själv :)


Loppor

Jag tror min stackars vovve råkat ut för lite loppor. Vet inte riktigt vartifrån han fått dem, för han får inte hälsa på så mycket hundar. Men å andra sidan så överlever de ju även utanför djurkroppen. Han har redan börjat bli av med dem då jag gett honom ett fästingmedel som även har ihjäl löss och loppor. Så nu återstår bara att sanera hela lägenheten när jag kommer hem från Örebro på måndag. Tur i oturen är ju att jag verkligen behöver städa grundligt och tvätta mattor, överkast och sådana saker. Lite jobbigt bara att det skulle komma nu när man skulle hem, eftersom det är fyra andra hundar här. Har i varje fall försökt minimera risken så gott det gått genom att själv byta kläder precis innan jag drog hemifrån och sen har jag även behandlat en kompis hund som vi har hand om och den yngsta papillonen. Behöver väl ge de sista två också, men måste köpa hem lite nytt eftersom det bara fanns en sista för små hundar.

Här kommer några bilder på min tokhund.


Ful..


.. fulare..


.. sötast!


Fetisdagen

Semla och varm choklad med tjejerna på Innergården!


Foto snott från: Malin Haarala

CV

I söndagskväll satt jag och fixade the finishing touches på mitt CV som skulle in till NA. Här kommer en liten bild på slutprodukten, vad gillar ni rubben? Lite mycket kanske, men man vill ju att cvt ska väcka uppmärksamhet ju!


Nattshopping

Fick ett litet ryck nu ikväll. En jacka som jag spanat in länge på H&M är nu beställd. Originalpris: 499:-, reapris: 149:-. Som hittat! Jag behöver en ny vårjacka. Anledningen till varför jag inte slog till redan när den kostade 499:- var att den ska kemtvättas. Sådant avskräcker faktiskt mig. Har använt regnjackan i flera år nu, med en fleece under. Inte så snyggt och roligt direkt. Jag har spanat in jackan i lila, för jag älskar ju lila, men när jag såg att den fanns i mörk petrol också så tänkte jag att det skulle se riktigt bra ut med mitt hår! Sen beställde jag en söt paljettröja också, för 39:50:-. Man kan aldrig få för många partyplagg ;)