Ylva-Historia

Idag hade vi en muntlig presentation i skolan. Inget föredrag jag direkt tränat jättemycket på, men det hör inte hit. Saken är den att muntliga presentationer har alltid varit en ångest-grej för mig, som för så många andra. Men idag kom jag på mig själv med att vara så stolt över mig själv, för det är inte alls speciellt jobbigt längre. Hur det gick till vet jag inte riktigt.. Men det känns bra.

Det hör dessutom ihop med en del andra ångest-grejer jag har haft/fortfarande har. Så jag tänkte lägga upp en liten "tidslinje" på en positiv livsutveckling.



1995-2001


 Jag har svårt att svårt att ringa alla kompisar utom min allra bästa vän på den tiden
 Jag får ofta höra "prata högre" och "jag hör inte" från klasskompisarna när jag ska redovisa muntligt
 Jag blir periodvis mobbad för mitt hästintresse (eller egentligen för att jag är annorlunda, men det kan ju folk inte säga rätt ut). Det ska sägas att jag ändå hade en rätt bra klass, är kompis med flera av dem på facebook idag. Vissa saker måste man lägga bakom sig.



2001-2004


 Jag kan inte beställa mat själv på exempelvis McDonalds
 Jag får panik när jag får veta att vi ska ha muntlig redovisning i skolan
 Jag är skitnervös dagarna innan och får svårt att koncentrera mig
 Jag sitter och skakar under lektionen när det är dags för redovisning
 Jag får en hel hög nya vänner på högstadiet



2004-2006


 Jag har fortfarande svårt för muntliga redovisningar
 Jag är på min kusins bröllop och är totalt oförmögen att småprata med mina bordkamrater
 Jag är inte toppenflitig på att skaffa nya vänner, hänger mest på när mina vänner träffar nya människor
 Jag kan beställa mat själv!
 Jag darrar inte längre innan redovisning



2006-idag

 Jag kan redovisa muntligt, högt och tydligt, med endast lite nervpirr precis innan
 Jag kan skaffa vänner själv, även fast det fortfarande kan bli bättre
 Jag kan kallprata med personer, och det utan att tycka att det är jobbigt
 Jag börjar bli bättre på att ringa telefonsamtal
 Jag har fortfarande svårt att närma mig främmande människor
 Jag låser mig fortfarande när jag ska ringa vissa samtal

Kommentarer
Postat av: idaali

Sv: Haha ja men typ! jämfört med resten av lägenheten är toan asstor!

2010-03-23 @ 19:25:42
URL: http://vihadeiafturmedtoan.blogg.se/
Postat av: Linnea

Fy tusan vad jag känner igen det du skriver. Jag har alltid haft svårt för att beställa mat, ringa samtal och ha muntliga redovisningar. Visst, jag gör det - men det är absolut inget som "kommer av sig själv". Det är så skönt att höra att andra (som man absolut inte hade förväntat sig) känner/kände likadant.



Hoppas det gick bra idag!

2010-03-23 @ 19:26:58
URL: http://thirtydirtybirds.blogg.se/
Postat av: idaali

sv: ännu ett svar :) tack så mycket och desamma, jag tyckt det gick jättebra för dig med ! :)

2010-03-23 @ 22:02:31
URL: http://vihadeiafturmedtoan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback