Funderingar kring retusch

Nu skulle det här inlägget kunna handla om något så tråkigt som hur mycket man får göra med en nyhetsbild (något vi diskuterat mycket i plugget från och till) men det ska det inte göra. Istället ska det handla om hur mycket tonårstjejer fixar sina bilder innan de lägger ut dem på nätet osv. Eller vi kanske inte ska kalla alla tonårstjejer, för även jag gör ju saker med mina bilder innan jag lägger ut dem, skillnaden ligger väl kanske i hur mycket jag faktiskt tycker är okej och hur mycket jag faktiskt gör.

1. En kamera fångar upp alla små skavanker i t.ex. hyn, saker som man inte ser förutom om man studerar sitt ansikte i en spegel, ordentligt. Ju bättre kamera, desto mer skärpa såklart. Jag har lärt mig/tycker därför det är okej att man tonar ner sådana skavanker i en bild, kanske inte att man behöver ta bort dem helt.

2. Det går rykten kring en del bloggare att de mixtrar med sina bilder. Frågan är, får stora bloggare inte ha kroppskomplex? Enligt mig är de egentligen inga kändisar på riktigt, de är fortfarande så unga (de jag pratar om i varje fall) och påverkas i sin tur också av alla bilder i tidningar och magasin. Vi har alla någon gång varit där, det har någon gång varit väldigt viktigt vilken bild man väljer ut. För mig var det på lunarstorm-tiden, men även nu på facebook-tiden har man ju lite tankar innan man faktiskt lägger upp en bild. Dessa bloggare har dessutom rätt stort tryck på sig, är de "fula" på någon bild är jag säker på att de får höra det.

3. Hur mycket har jag gjort med min headerbild och varför? Huden är uppmjukad med ett mjukt ljus. Ögonen är mättade och alltså lite blåare. Några finnar har blivit borttagna. Kontrasterna är ökade ordentligt. Saken är väl den är att det är min header. Det första man ser när man kommer in på min blogg. Jag trivs ändå rätt bra med mitt utseende i dagsläget, även på bild. Förmodligen bättre än många andra tjejer i min ålder. Men jag vet att min hy är finare i verkligheten än det blir på bild, men även att den inte är riktigt lika bra som i headern. Samtidigt får det mig dock att se allt det andra fina, som mina ögon som faktiskt inte är så pjåkiga. Som synes är min header ganska grynig, ett resultat av det dåliga ljuset vid fototillfället. Har samma bild på fejjan men där la jag aldrig på ett mjukt ljus. När jag sedan skärpte upp bilden fick min hy en ful och rätt gammal look (se exempel nedan). Jag kan faktiskt titta på min header med gott samvete och tänka att fasen vad snygg jag är, utan att känna att tänkt om jag faktiskt såg ut sådär. Det är en jävligt härlig känsla. Dessutom kan man fortfarande se några gamla ärr på hakan från finnar jag pillat på som ung. Jag skulle bara må dåligt om jag började suga in magen eller minska ned min näsa eller förstora brösten i datorn, det är ju inte jag på riktigt då! 

Här kommer en liten bildserie. Nu är inte färgerna rätt på dem för blogg.se gillar att förstöra bilderna när man laddar upp dem, som "fotograf" känns det viktigt att skriva sådant men vet inte hur många av mina läsare som ens märker det. Den sista bilden fick jag göra om från början så därför är den inte riktigt som headern, men jag har försökt göra liknande lite snabbt här på kvällen.


Bilden direkt ur kameran, i rawformat och äckligt platt och oanvändbar.


Här har jag fixat bilden så som jag fixar andra bilder, färger, kontraster, skärpa osv. Min hy ser förfärlig ut.


Softat hyn, tagit bort några finnar, mättade ögon (syns inte så bra här).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback