Svininfluensan

Ett väldigt hett ämne just nu är denna influensa.. I tidningen står det något om det varje dag nu när de kommit igång med vaccineringen. Jag har flera gånger hört mina journalistkollegor säga att det är medierna som skapar den här hysterin och blåser upp den i onödiga proportioner. Någon riktig explosion av smittade tycker jag inte heller det kommit, som de varnade för i somras. Visst det är några skolor som drabbats men inte mycket mer än så.

Själv kunde jag nog inte bry mig mindre. Jag blir sällan sjuk, dessutom är jag inte så förtjust i sprutor. Därför bestämde jag mig för läänge sedan för att inte vaccinera mig. Dessutom vet man ju inte vad det är för vaccin egentligen, vilka bieffekter det kan ha och så. Blir jag sjuk så blir jag sjuk, jag kan liksom ändå inte få influensan mer än en gång! Om den nu inte skulle mutera sig och komma i en ny version förstås.

Jag undrar hur många som vet att de många vaccin är sjukdomen eller smittan i förminskad form? T.ex. Hepatit, då får man sjukdomen injekterad i armen. Eftersom immunförsvaret lär sig att känna igen bakterierna och lättare brottas med dem nästa gång så är man immun i många år framåt. Gissar att svininfluensavaccinet är något liknande, och dessutom är det ju ett levande vaccin.

Mina föräldrar tillhör båda en prioriterad grupp, de jobbar på sjukhus. Mamma har redan tagit första sprutan men det verkar som att pappa inte ska göra det vad jag har hört. Jag är lite nyfiken på hur många procent av Sveriges befolkning som tänker vaccinera sig!

Hur resonerar ni andra kring det här?


Hade ingen bild på en gris, men en liten söt igelkott istället :)

Kommentarer
Postat av: Stina

Tycker personligen att hela denhär hysterin är helt galen, jag menar vanlig influensa blir man minst lika sjuk av och det dör några äldre personer i avnlig influensa varje år och det blir ingen hysteri i media för det, nej jag tror helt enkelt att denna hysteri berodde på nyhetstorka i somras, de hade helt enkelt inget bättre att skriva om...

2009-11-02 @ 20:13:05
URL: http://haglundstina.blogg.se/
Postat av: Mamma

Jag är ingen fan av vaccinationer, men jag tycker att du skall ta den här. Många unga människor blir rejält sjuka, och vem skall ta hand om Urax om du blir så sjuk att du måste in på sjukhuset? Gör nu som mamma säger, och gå o ta en spruta.....

2009-11-02 @ 22:07:05
URL: http://ahlbergare.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback