Vad gör en blogg intressant?

Det är väldigt svårt att tillfredställa många med sin blogg. Ofta undrar man hur de stora bloggarna har gjort. Många gånger tror jag det mer handlar om att det är en vana att kolla och bloggen kanske egentligen har blivit rätt dålig, så känner jag för t.ex. Kenzas blogg (vet att det finns fler än jag också). Jag fick rätt mycket kött på benen när jag gjorde B-uppsatsen kring Kenzas blogg med två klasskompisar. Vissa gillar inlägg där bloggaren bara skriver vad hon/han gjort eller ska göra. Själv tycker jag de är så tråkiga att jag helst hoppar över förutom om det är bilder. Sådana personer fanns det också i vår undersökning. 2 viktiga faktorer är mycket bilder och mycket inlägg. Det sistnämnda tror jag är en väldigt viktig faktor för att behålla läsare. Då tar det längre tid att sluta.

Läser själv ungefär 70 bloggar (räknade precis och trodde faktiskt att det var runt 30 bara :O). Däribland finns kända bloggar, lite större okända bloggar, hundbloggar och kompisars bloggar. Vissa är i stort sett inget att ha längre, men ändå ligger de kvar på listan och kollas regelbundet.

Anledningen till varför jag tar upp det här ämnet idag är för att en bekant till mig sa idag att min blogg var så tråkig. Det fick mig att fundera lite. Inte för att jag direkt tog åt mig, för jag skriver mest bloggen för jag tycker det är kul. Fast det är ju kul att ha några läsare också. Grejen är att jag hade en annan blogg för några år sedan. Då skrev jag längre inlägg och med lite djupare och fylligare innehåll. Vet att en kille skrev till mig att han tyckte min blogg var jättebra och hade länkat den från från blogg. Det var  jättekul att höra! Alla behöver sporrar. Men sen är det också det att många bara scrollar förbi om det är för mycket text. Är sådan själv. Men känner egentligen själv att jag borde publicera fler inlägg i kategorierna personligt och reflektioner (ny kategori idag) och sådant, för det tycker jag själv är kul.

En sak som jag tycker är viktigt när jag läser en blogg (bloggare som jag inte själv känner framför allt) är att personen bakom bloggen inte är rädd för att visa bilder på sig själv. Det är inget man direkt tänker på, men en blogg blir mycket trevligare och intressant när man verkligen vet hur en person ser ut. Att bara lägga ut få utvalda bilder är inte riktigt heller samma sak, våga visa lite misslyckade bilder också. Jag tycker ändå jag har en del bilder på mig själv i bloggen, lite dåligt på sistone kanske, men det kommer, det kommer.

Nå, hur många orkade läsa enda hit? Här kommer en bild som belöning!


Urgammal bild på mig och Swigg (egentligen Idefix dårå) :)

Kommentarer
Postat av: Stina

Intressant ämne att diskutera detdär vad som gör en blogg intressant. Själv tycker jag att inlägg som t.ex. bara handlar om vad man har för kläder idag eller vad man har ätit frukost känns så "onödiga", det är ju roligare att läsa om något som händer/ska hända, men det kan ju också vara bara "tankar", känns som om det finns för många "ytliga" bloggar.

2009-07-16 @ 18:14:33
URL: http://haglundstina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback