Tankar kring bloggande och copyright


Vår i Sunkan

Bloggar är egentligen ingenting utan bilder. För att få en stor blogg måste man publicera bilder titt som tätt, gäller kanske inte politiska bloggar, men om man tänker vardagsbloggar. Precis som i tidningar så är det bilder som lockar till sig uppmärksamhet och i plugget får vi lära oss att bilderna är viktigast, lagom kul för jourstudenterna att höra :P

En sak som jag tänkt på många gånger är att många bloggar plockar diverse bilder lite här och varifrån när de inte har en egen bild de kan publicera. En bloggare som jag följer skrev en gång att hon fått en räkning skickad av en fotograf för bilder som hon olagligt publicerat på bloggen. Många vet inte ens hur det faktiskt ligger till, och många struntar säkert i det. Jag tror det är väldigt många som tar Googles bildsökning som enda stor bildbank där det bara är att plocka.

Som hobbyfotograf och -webdesigner så ligger såklart copyrighten mig varmt om hjärtat och jag har lärt mig rätta mig efter den när det gäller bloggen och så. Läser flera fotobloggar och man läser hela tiden om att de hittat sina bilder på andra bloggar och sidor. Det är tråkigt.

En till problematisk sak är ju att man inte får publicera bilder som föreställer andra människor hur som helst. Där får jag erkänna att jag fuskat lite grann.. Finns bloggare som faktiskt hänger ut folk på bild (och skriver dumma saker till bilden) och grejen är ju att de flesta fattar inte att det är mot lagen. Sen finns det bloggare som tror att det är okej att ta en bild bara för att det är dom på bilden, vilket faktiskt inte heller är okej. Frågan är om det är okej för fotografen att överhuvudtaget publicera bilden själv? Syns det vem det är på bilden så är ju svaret nej. Inte utan tillåtelse förstås!

Reagerar ofta över alla olika ovanstående saker på olika bloggar jag kikar in på. Det är ren vardagsmat!

Det är svårt sådant där. Satt ju själv på stallet.se när jag var liten och tog bilder som jag "hittat" på google. Nu som vuxen har jag hittat en massa bilder på mina hundar där och det vet jag ju vad jag tycker om det.

En annan lustig sak är att man inte alls har samma respekt för copyright när det gäller musik och sådant..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback