Webbpublicering

Förra veckan hade vi en väldigt bra föreläsning om bilder på webben. Alltså hur man förbereder dem för webbpublicering. Jag, som har hållt på med webb i så många år nu, tyckte att det var en mycket nyttig föreläsning. När jag sparar mina bilder i photoshop använder jag alltid den vanliga spara-funktionen, men nu ska jag nog börja använda "spara för webb" istället när det gäller bilder till bloggen. Just för att där kan man se att det inte blir någon skillnad om man drar ned lite i kvalitén. Dessutom byter den själv färgprofilen till en som heter sRGB som funkar bäst på webben. Jag är bra på att glömma det och då blir bilderna färglösa och kontrasten minskar. Förut sparade jag alltid med full kvalité, men det behövs ju inte, se själva:

Bild nr 1: 295 kb
Bild nr 2: 136 kb
Bild nr 3: Fel färgprofil (adobeRGB)



Fin och suddig bild på mig och hunden från i somras. Mamma som är fotografen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback