Landskapskunskap

Jag har alltid tyckt att det är väldigt kul med landskap. Någon mer som har landskapssköldar på väggen hemma? Här i Örebro har vi tre, Småland, Dalarna och Västmanland. Dem har vi fått av mormor för flera år sedan. Hur som helst, idag fick mamma hem en jättefin bok om landskapen. Till texten fanns en illustrerad bild med varje sköld, djur och blomma. Vart tvungen att fota av Närkes och Medelpads eftersom de är "mina" landskap och för att alla bilderna var så fina. Hade först tänkt scanna in dem, men kom på att det hade varit att bryta mot uppehovsrätten, så istället fotograferade jag av boken. Kan väl tillägga att den är skriven av Clara Nevéus och illustrerad av Vladimir A. Sagerlund. Sen kan jag tillägga att jag tycker detta är kul och intressant, men det blir lite mycket ibland. I slutet av boken är det uppradat en massa andra landskapsgrejer, så som svamp, äpplen och grundämnen. Sen har varje landskap en egen fågel också, men det blir lite dumt eftersom vissa har en fågel som djur och ja..


Närke - Hasselmusen och gullvivan


Medelpad - Skogsharen och granen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback